Velkommen...

..hyggelig at du ser innom bloggen min. Legg gjerne igjen et spor..

tirsdag 21. september 2010

...hvis du har lyst til å bake scones....

...så er det denne oppskriten jeg bruker....



...
7,5 dl hvetemel
4 ts bakepulver
1 ts maldon salt
100 gram kaldt smør
1 egg
3 dl melk
..en neve sukker..
en håndfull tørkede tranebær...

...blande sammen hvetemel (nesten alt), bakepulver og salt og smuldre inn smøret med hendene...
..tilsett melk og egg og rør videre med ei sleiv... hvis blandingen blir for klissete, så ha i resten av melet..
..jeg tilsetter tranebærene til sist...
..jeg verken kjevler eller trykker ut deigen... for at det skal bli et så luftig resultat som mulig, bruker jeg bare en skje til å ta deig med og former den lett i hendene, med litt mer hvetemel hvis det henger seg veldig fast..

midt i ovnen, 225 grader i 12-15 minutter, til de er gyllenbrune..

...av denne deigen får jeg ut det du ser på bildet.... skikkelig kos med en kopp te til....

(ps: jeg har laget den samme deigen også med stooore blåbær.... anbefales!)

...håper det smaker...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar